Úkol 3 (45. ročník)

Povinná část

Bude se vám hodit:
čisté listy papíru (budou se hodit A4 a větší), měkké voskovky, fotoaparát

  1. Vydejte se ven do nějakého lesa, remízku, parku,… Zkrátka někam, kde najdete různé druhy vzrostlých stromů.
  2. Vyberte si alespoň 5 různých stromů, určete jejich druhy a odhadněte věk. Pozorně si kmeny prohlédněte. Zkuste ze zvrásnění borky vyčíst, co strom zažil a kdy to zhruba bylo.
  3. Na každém zvoleném kmeni si vyberte část s nejzajímavější strukturou a naopak část s jednotným povrchem. Na tato místa přiložte čisté listy papíru a plochou voskovky celé papíry pokreslete. Ze vzniklých „otisků“ (vzorů) vytvořte „vzorník“. Je rozdíl mezi jehličnanem a listnáčem, mladým a starým kmenem? K čemu strom vlastně borku potřebuje? A co člověk? Využívá ji nějak? Vymyslete, k čemu všemu by ji lidé mohli používat.
  4. V okolí stromů najděte starou borku (třeba na staré spadlé větvi) a porovnejte ji s tou na živém stromě.
  5. Všechna svá pozorování přehlednou formou zaznamenejte a zdokumentujte.

Tipy na možná rozšíření úkolu:

  • Borku stromů můžete zkoumat i hmatem (zavázané oči).
  • Z barevných vzorů si uspořádejte výstavu a s odstupem času si znovu připomeňte, který „otisk“ patří kterému druhu stromu.
  • Některé stromy mají léčivou borku. Znáte nějaký? Pochlubte se se zaručeným receptem.
  • V teple a pohodlí si zkuste tento test: http://testy.nanic.cz/testy/biologie/poznavame-stromy-podle-kury./

Mohlo by vás zajímat: