Úkol 2 (51. ročník)

  • Téma: Co se děje v trávě?
  • Doporučené období: listopad – prosinec

Listnaté stromy vyměnily svou zelenou barvu za hnědou, červenou nebo žlutou. Chlorofyl v listech se rozpadá a stromy se připravují k vegetačnímu klidu. Ani tráva už není tak šťavnatá a heboučká jako v létě, ale oproti stromům je stále ještě zelená a plná života i když třeba není vidět hned na první pohled.

Pojďme ten travní svět prozkoumat.

Bude se vám hodit: pravítko nebo svinovací metr (případně krejčovský metr), provázek, smýkačka, síťka, lupa, určovací atlasy (hmyz, brouci, rostliny, trávy), tužka, zápisník, fotoaparát nebo mobilní telefon s foťákem, podsedák, termoska s čajem.

Povinná část:

1. Vydejte se ven. Tentokrát někam, kde roste tráva. Vyberte si 3 lokality s různě vysokým travním porostem (park, zahrada, louka, příkop, golfové hřiště, rumiště, železniční násep,…). Snažte se vybrat 3 různorodá stanoviště. Na každé lokalitě si zaznamenejte aktuální datum a čas a počasí a vyznačte zkoumanou plochu o velikosti zhruba 30 x 30 cm. Změřte výšku porostu, určete jednotlivé rostlinné druhy, které tam rostou, a odhadněte jejich procentuální pokryvnost. U každého druhu rostliny si všimněte její životní fáze (zda kvete, dozrávají jí plody, zasychá, nebo už je zcela suchá,…). Je-li na vybraném místě listí ze stromů, určete jeho druh. Vše přehledně zaznamenejte.

2. Na každé ploše pátrejte po všem, co se hýbe. Hledejte drobné živočichy. Pokuste se je určit a to včetně jejich vývojové fáze. Našli jste i nějaké mrtvolky? Jakého druhu? Nebojte se některou rostlinku vytrhnout a detailně prozkoumat její stonek, listy, květy/plody, případně kořeny (i v přízemní růžici se leccos skrývá). Všechny své poznatky zaznamenejte.

3. V teple klubovny nebo třídy pak porovnejte jednotlivá stanoviště a jejich druhovou rozmanitost (rostlinnou i živočišnou). Kde jste našli více živočichů? Zamyslete se, čím to může být způsobeno. Má vliv druhová rozmanitost rostlin na druhovou rozmanitost a celkové množství živočichů? A co výška porostu, hraje nějakou roli? Kolik živočichů už bylo připraveno k zimování a které druhy?

 

Tipy na další rozšíření úkolu:

  • Vybrané lokality navštivte znovu v jinou denní dobu či za jiného počasí a zjistěte, jestli se změnili živočichové, kteří ji obývají.
  • Stejný průzkum zkuste i v květinovém záhonu či na rozmezí nízkého a vysokého porostu.
  • Pokuste se o umělecké fotografie detailů rostlin, nalezených živočichů či jejich částí. Z fotek uspořádejte výstavu nebo si jimi vyzdobte třeba klubovnu nebo třídu