Úkol 1 (47.ročník)

Nedostatkem vody se teď zabývají všichni. Co na to rostliny? Jak vlastně rostliny hospodaří s vodou? A jak se budou chovat, když jim nabídnete obarvenou vodu?

Povinná část:

  1. Nachystejte si tři různé druhy čerstvě řezaných rostlin (světle kvetoucích, jako třeba chryzantéma, kopretina, řebříček, karafiát, bílá růže, silenka, …), alespoň po pěti kusech a kupte řapíkatý celer (použijte každý řapík zvlášť – alespoň 5 ks). Zkraťte stonky všech vzorků na jednotnou délku.
  2. Do nádobky s vodou a inkoustem (v poměru 200 ml vody + 5 ml inkoustu) vložte rostliny. Pozorujte barvení v intervalech 1 hodina, 3 hodiny, 12 hodin, 24 hodin a tři dny. Rostliny před pokusem a v jeho průběhu (ve stanovených intervalech) fotografujte.
  3. V každém intervalu (1 hod, 3 hod, 12 hod …) odeberte jeden kus od každého druhu. Pomocí žiletky odkrajujte kousky stonků a prozkoumejte, zda je obarvení patrné a jak vypadá. Do jaké výšky se barva vyšplhala? Liší se jednotlivé druhy?
  4. V čem v rostlině voda (inkoust) koluje? Jakými fyzikálními procesy se voda v rostlině pohybuje?
  5. Která rostlina se zbarvila nejrychleji (až ke květu, u řapíku k vrcholu) a která nejintenzivněji (sestavte barevnou škálu a vyfotografuje)? Čím myslíte, že je to způsobené?

Tipy na další řešení:

  • Vyzkoušejte různé poměry voda:inkoust. Jaký objem inkoustu musíte minimálně přidat, aby se barva projevila i na květu?
  • Vyzkoušejte různé barvy i barviva (potravinářská barviva nebo barevné limonády) – jak se na rostlinách projevily?
  • Pokud máte k dispozici mikroskop, připravte si z obarvených stonků mikroskopické preparáty a pozorujte rozdíly.
  • Pozorování zaznamenejte do tabulky či grafu.

Může se vám hodit: rostliny, inkoust (různé barvy), nůžky, nádoba (kelímek) pro každou rostlinu, pravítko, fotoaparát, žiletku.