Úkoly

Úkol 2 (49. ročník)
Úkol 2 (49. ročník)
Téma: Zadržování a splachování vody

Suchá půda, mokrá půda, která vsákne vody víc? Kde se bude držet více vody – v lese nebo na louce? Zkuste to zjistit pomocí modelu s drnem a umělou závlahou.

Úkol 1 (49. ročník)
Úkol 1 (49. ročník)
Téma: Výška stromů ve tvém okolí

Když procházíte s hlavou zdviženou ke korunám stromů, napadla Vás někdy otázka, jak vysoký ten strom může být? Máte někde nějakého velikána, který by stál za přeměření a Vy nevíte jak na to? Lesníci používají k měření stromů výškoměr, že ho nemáte? To nevadí, my Vám to pomůžeme zjistit i bez výškoměru a i tak nebudete potřebovat téměř žádné pomůcky. 

Úkol 4 (48. ročník)
Úkol 4 (48. ročník)
Téma: Přírodní rostlinná barviva

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak získávali naši předkové tak krásné barvy na své oděvy? Pojďme si zkusit nabarvit látky pomocí přírodních materiálů.

Úkol 3 (48. ročník)
Téma: Ptáci u vody

Zima je tu a příroda se na ni celý podzim pilně připravovala. A to včetně ptáků. Ve třetím dobrovolném úkolu se podíváme na ptáky žijící u vody.

Úkol 2 (48. ročník)
Téma: Zasakování

Ve druhém letošním úkolu se podíváme na vodu a půdu. Jistě jste si všimli, že v krajině v posledních letech voda chybí. Na některých místech je jí málo dokonce i poté, co zaprší, zatímco jinde je déšť účinnou posilou pro zásoby podzemní vody, pro lesy a další zeleň. V tomto úkolu budeme zkoumat schopnost zasakování vody do země na různých místech.

Úkol 1 (48. ročník)
Úkol 1 (48. ročník)
Téma: Listy

S přicházejícím podzimem se příroda chystá k odpočinku. Někteří ptáci odlétají do teplých krajin, jiná zvířata si vytváří zásoby na zimu nebo se chystají k zimnímu spánku. Odpočívat ale budou i rostliny, které buď přečkají zimu v bezpečí podzemních oddenků a cibulí, nebo alespoň shodí listy. Byly to právě listy, které rostlinu po celou vegetační sezónu živily. Prostřednictvím fotosyntézy Více >>

Úkol 4 (47. ročník)
Úkol 4 (47. ročník)
Téma: Ruměnice pospolná

S příchodem jara se příroda probouzí po dlouhém zimním odpočinku. Ze semínek klíčí nové rostlinky, z cibulí a hlíz vyráží jarní květiny, stromy se už brzy zazelenají. Nejen říše rostlin se má čile k světu. Například díky různým bezobratlým živočichům se to venku životem jen hemží! Povinná část: Vydejte se ve městě ven. Jděte do parku, do aleje Více >>

Úkol 3 (47. ročník)
Úkol 3 (47. ročník)
Téma: Stopování zvěře

Ať už na sněhu nebo na blátě, vydejte se na indiánskou stopovanou. Povinná část: Vytipujte si lokalitu na stopování. Zda to bude les, zahrada, pole, louka nebo jiný biotop, to je na vás. Charakteristiku lokality nezapomeňte zahrnout do výsledného posteru. Pokuste se najít a následovat pobytová znamení zvěře – stopy, vývržky, trus, požerky, chlupy, peří, Více >>

Úkol 2 (47. ročník)
Úkol 2 (47. ročník)
Téma: Mraky a předpověď počasí

Mraky jsou každodenní součástí pohledu z okna. Poznáte druhy mraků? Co jednotlivé typy mraků vypovídají o nadcházející změně počasí? Jak jsou asi vysoko a z čeho jsou vlastně složené? Povinná část: Vytipujte si lokalitu s výhledem na co největší část oblohy. Zajděte si na tři pozorování mraků do přírody, ideálně za různého počasí. Zaznamenejte datum, čas a teplotu, Více >>

Úkol 1 (47.ročník)
Úkol 1 (47.ročník)
Téma: Vodní režim rostlin

Nedostatkem vody se teď zabývají všichni. Co na to rostliny? Jak vlastně rostliny hospodaří s vodou? A jak se budou chovat, když jim nabídnete obarvenou vodu? Povinná část: Nachystejte si tři různé druhy čerstvě řezaných rostlin (světle kvetoucích, jako třeba chryzantéma, kopretina, řebříček, karafiát, bílá růže, silenka, …), alespoň po pěti kusech a kupte řapíkatý celer Více >>