Úkoly

1. úkol (53. ročník)
1. úkol (53. ročník)
Téma: Rostlinná barviva

Bude se vám hodit: igelitové sáčky na vzorky listů, filtrační papír (lze nahradit bílými papírovými utěrkami), nůžky, hmoždíř nebo miska a větší oblázek či jiný nástroj na rozmělnění listů, technický líh (96%), obyčejná tužka, kapátko, čistá zavařovací sklenice, kolíčky na prádlo, několik pastelek nebo špejlí, několik menších kádinek či sklenic, lihový fix (na popis kádinek), Více >>

Úkol 4 (52. ročník)
Úkol 4 (52. ročník)
Téma: Fenologie rostlin

Fenologie je věda, která zkoumá, jak se organismy vyvíjejí a mění v čase v závislosti na počasí, klimatu a dalších vlivech okolí.

Pokud systematicky sledujeme, jak prochází organismy postupně významnými životními fázemi, a zároveň pravidelně měříme vlastnosti jejich životního prostředí jako je teplota nebo úhrn srážek, můžeme získat informace o vlivu těchto vlastností prostředí a jejich změn na živou přírodu. Tyto znalosti lze pak využít například pro výzkum dopadů klimatické změny nebo pylové zpravodajství.

V této úloze se zaměříme na fenologii rostlin. Stromy, keře ani případné byliny nám nikam neutečou a půjde tak snáz sledovat změny mezi různými stavy jejich vývoje, takzvanými fenologickými fázemi, zkráceně fenofázemi. Probíhající změny jsou navíc běžně známé procesy jako je opadávání listů nebo právě teď na jaře začínající rašení pupenů a kvetení.

Úkol 3 (52. ročník)
Úkol 3 (52. ročník)
Téma: Kdo tu s námi bydlí? … aneb synantropní organismy

Pod pojmem příroda si mnohdy představujeme prostředí více či méně nedotčené člověkem. Nicméně i člověk má velký vliv na utváření krajiny a životního prostředí. Právě činnost člověka udržuje v současné krajině některé ekosystémy, které jsou domovem pro řadu zajímavých druhů organismů. Některé organismy jsou na člověka vázány ještě více a žijí přímo v jeho obydlích – o takových organismech říkáme, že jsou synantropní.
Vaším úkolem bude zkusit nějaké synantropní živočichy nalézt, pozorovat a detailně prozkoumat.

Úkol 2 (52. ročník)
Úkol 2 (52. ročník)
Téma: Já z toho smradu snad uzraji… aneb „Co ovlivňuje zrání plodů, ale i třeba růst rostlin?“

Rostliny mají své hormony stejně jako lidé. Šíření rostlinných hormonů probíhá obvykle skrz vodivá pletiva, obdobně se u člověka hormony nejčastěji transportují krví. U rostlin je však ještě jeden zajímavý způsob šíření hormonů, a to volně vzduchem. Tento typ rostlinných hormonů může ovlivňovat i jiné jedince v okolí toho, který je zrovna vytvořil. Jedním z rostlinných hormonů, které se mohou šířit vzduchem, je ethylen, který ovlivňuje dozrávání plodů rostlin, ale také růst semenáčků. A právě jeho vliv budete pozorovat v letošním zimním úkolu. Jako zdroj ethylenu pro pokusy využijete jablko, ze kterého se během jeho dozrávání ethylen do vzduchu uvolňuje.

Úkol 1 (52. ročník)
Úkol 1 (52. ročník)
Téma: Zkoumáme žížaly

Žížaly jsou jedním z nejdůležitějších půdních organizmů. Bez nich by došlo k úplnému rozvrácení celého půdního ekosystému. I proto jsou zařazeny mezi tzv. klíčové druhy. Nejen že půdu provzdušňují, ale podílí se i na rozkládání odumřelých organizmů. Pojďme se spolu podívat na tyto kroužkovce zblízka. Bude se vám hodit: rýč nebo zahradnická lopatka, láhev s Více >>

Úkol 4 (51. ročník)
Úkol 4 (51. ročník)
Téma: Pozorování slunéček

Slunéčko, nebo tzv. berušku jistě všichni znáte. Je to nápadný brouček s krovkami obvykle zbarvenými do červena a s různým počtem většinou černých teček. Jsou významnými pomocníky na zahradě, protože se živí škůdci rostlin – živočišnými i rostlinnými. Rozhodně se vyplatí o nich něco vědět. Pojďme se na ně tedy podívat blíže. Bude se vám hodit: zápisník, Více >>

Úkol 3 (51. ročník)
Úkol 3 (51. ročník)
Téma: Nádory a jiné novotvary

Jistě jste si někdy při procházce přírodou všimli nezvyklých boulí na kmenech stromů. Většinou se jedná o novotvary neboli nádory. Pojďme je prozkoumat pěkně zblízka. Bude se vám hodit: pravítko nebo svinovací metr (případně krejčovský metr), tužka, zápisník, fotoaparát nebo mobilní telefon s foťákem. Povinná část: 1. Než se vydáte ven, zjistěte si alespoň základní informace Více >>

Úkol 2 (51. ročník)
Téma: Co se děje v trávě?

Listnaté stromy vyměnily svou zelenou barvu za hnědou, červenou nebo žlutou. Chlorofyl v listech se rozpadá a stromy se připravují k vegetačnímu klidu. Ani tráva už není tak šťavnatá a heboučká jako v létě, ale oproti stromům je stále ještě zelená a plná života i když třeba není vidět hned na první pohled. Pojďme ten Více >>

Úkol 1 (51. ročník)
Téma: Noční motýli a další hmyz

Zadání 1. Dobrovolného úkolu soutěže Zlatý list. V 51. ročníku jsme pro vás na září a říjen připravili lov nočních motýlů a dalšího hmyzu.

Úkol 4 (50. ročník)
Téma: Jarní rostliny

Jaro se probouzí a v přírodě můžeme pozorovat mnoho různých druhů rostlin. Vyrazte do přírody sledovat, jak se během jara příroda mění a kvete mnoha různými barvami. Znáte nějaké typické jarní rostliny? Více, co je to jarní aspekt? Jak vypadá jaro na louce a jak v lese? Bude se vám hodit: zápisník a tužka, 4m dlouhý provázek, metr, Více >>